Мовленнєвий розвиток дітей за віком: сучасні засоби, методики, програми та ігри для мовленнєвого розвитку дітей молодшого віку та дошкільнят, поради батькам, як навчити дитину говорити

Перші слова малюка – саме емоційне, радісна та довгоочікувана явище для всіх батьків. Але для багатьох вкрай актуальне питання: «чи Нормально протікає мовленнєвий розвиток моєї дитини, чи немає у нього затримки мови?» Адже часто наші дітки «балакають» не так багато і активно, як їх однолітки і товариші по пісочниці. Розвиток дитини, в тому числі і мовне – процес індивідуальний, порівнювати досягнення дітей часто безглуздо, але є певні норми, які повинен знати будь-який батько. До того ж саме батьки можуть стати помічниками дитини у питанні формування і розвитку його промови.

Мовленнєвий розвиток дітей за віком

Мова дитини формується з самого його народження: його спілкування з оточуючими починається зі звуків, емоцій, але поступово малюк поповнює свій пасивний словник, вчиться розуміти значення слів, вимовляти їх і змінювати інтонацію. Спочатку його мова — це просте повторення за дорослими, а дорослі малюки вже наділяють свої слова значеннєвим навантаженням. І дуже важливо знати усереднені показники, відносні норми мовленнєвого розвитку, які застосовні до дітей в різному віці їх. При цьому «відхилення» від таких норм на пару місяців (як випередження, так і відставання) також вважається нормою, тому, якщо у півтора року малюк говорить кілька слів менше свого ровесника, не варто зневірятися.

Отже, дитина першого року життя:

  • у 2-3 місяці вимовляє окремі звуки, гулить, з’являються перші «співаючі» звуки (спонтанно), які спрямовані на спілкування з мамою;
  • в 4 місяці звуки, що видаються дитиною, можуть перетікати один в інший;
  • у 5 місяців може проявитися перший лепет, голосні звуки можуть змінюватися приголосними, а іноді вони можуть поєднуватися (з’являються перші склади);
  • у півроку йде вдосконалення лепету, дитина може повторять однакові склади (ба-ба, да-да);
  • у 7-8 місяців дитина вже розуміє смисл слів дорослого, може за допомогою лепету «завести діалог», вчиться вибудовувати спілкування і імітувати звуки, вимовлені дорослими, у режимі «ехо»;
  • 9 місяців – час більш складного лепету, можливо вимову перших слів, що складаються з однакових складів (ма-ма, па-па, ба-ба);
  • в 10-11 місяців малюк наслідує мови дорослого, вимовляє нові склади, може повторювати полегшені слова («на», «так», «ав»);
  • в однорічному віці в мовному арсеналі дитини може бути до 10-12 різних простих слів, значення яких він розуміє; малюк швидко накопичує словниковий запас, намагається наслідувати дорослим, почувши нові слова.

На другому році життя дитина намагається вимовляти більш складні слова, але часто полегшує їх, вимовляючи тільки перший склад (дерево – «де», машина – «ма»), при цьому одним і тим же словом (стилем) він може позначати відразу кілька слів або навіть ціле речення.

В 1,5 року дитина асоціює слова з зображеннями, і, дивлячись на картинку, може сказати, що зображено на ній (так само, промовляючи лише перший склад). До кінця другого року життя можуть бути присутні слова з двома або трьома різними складами (каша, ведмідь, собака). Як правило, мова дитини на даному етапі складається з іменників, але до двох років у його мові з’являються дієслова (пити, їсти, гуляти), а також прості прикметники (хороший, красивий). Всього в арсеналі дитини може бути до 150-200 слів.

На початку третього року життя дитина вже може вживати іменники у множині, а дієслова – в минулому часі. Починається розвиток активної мови, вона стає зв’язковою, словник дитини стрімко розширюється. З’являються перші фрази і пропозиції, які до 2,5 років стають більш складними. Дитина може допускати помилки в словах і фразах, повторювати або переривати слова, запинатися, але ці явища зникають до 4-х років. На третьому році життя малюки охоче запам’ятовують і повторюють перші прості вірші, а іноді вигадують свої власні слова, які піднімають настрій батькам. До 3-х років в мовний арсенал малюк може налічувати до 1000 різних слів, якими дитина користується в щоденному спілкуванні.

Норми і затримка мовного розвитку у дітей дошкільного віку

Таким чином, вже до 4-х років дитина використовує у мовленні прості, але поширені пропозиції, а до п’ятирічного віку в його мовному запасі з’являються складнопідрядні речення, він цілком може переказати нескладний текст або казку. До школи у більшості дітей вже сформоване правильне вимова і сприйняття всіх звуків. Нижче більш докладно представлені мовні навички дітей дошкільного віку.

Затримка мовного розвитку в молодшому і середньому «садиковском» віці згодом може позначитися не тільки на здатності дитини зв’язно висловлювати свої думки, але і на його умінні читати і писати. Якщо ви помітили, що можливості дитини сильно запізнюються в порівнянні з тими, що представлені в таблиці, малюка варто показати (хоча б консультативно) логопеда або психолога.

Діагностика порушення мовленнєвого розвитку у дитини: коли варто турбуватися?

Діагностика мовних порушень у дітей може проводитися в будь-якому віці, але чим раніше це буде зроблено, тим краще. Першими тривожними сигналами для батьків однорічного малюка повинні стати такі:

  • дитина не розуміє слів, які батьки часто використовують у своїй промові;
  • не реагує на своє ім’я;
  • не намагається відтворити ніяких слів, вимовних дорослими, навіть на «своїй» мові;
  • для залучення уваги мами користується лише плачем;
  • у віці 1,2-1,5 років не впізнає зображення на картинках і не розуміє простих питань.

Розглянемо, які явища в мовному розвитку повинні насторожити батьків на прикладі 2,5-річної дитини:

  • запас слів дитину не досягає 20 (не маються на увазі повноцінні слова, але хоча б звуки, перші склади, які означають певні об’єкти);
  • у своїй промові малюк не комбінує слова між собою;
  • слова і звуки вимовляються невиразно, ви не розумієте дитини;
  • немає взаємодії і «мовних» ігор з іншими дітьми;
  • малюк не називає оточуючі його предмети, не може назвати члена сім’ї (навіть «по-своєму»);

При наявності одного або декількох перерахованих вище ознак краще відвідати педіатра, так як у дитини можуть бути елементарні проблеми зі слухом, які загальмовують його мовленнєвий розвиток.

Якщо після 2,5-3 років у дитини відсутня фразове мовлення, і він не відповідає на прості запитання типу «Що це?» або «Де?», потрібна консультація логопеда і невропатолога. Краще записати малюка на відвідування логопедичних груп або відвідати корекційні заняття, спрямовані на розвиток мовлення дітей садіковського віку.

Сучасні засоби мовленнєвого розвитку дітей

Найчастіше молоді батьки, коли мова заходить про сучасні засоби мовного розвитку дітей, починають думати, що такими є інтерактивні розвиваючі іграшки, комп’ютерні ігри і використання планшета, навчальні мультфільми та інші досягнення наукового і технічного прогресу. Однак діти, в сім’ях яких заохочуються різноманітні гаджети для розвитку мовлення, зовсім не починають говорити раніше за своїх однолітків, навпаки, часто демонструють деяку затримку саме в розвитку мови.

Все тому, що комп’ютер і телевізор не є помічниками у навчанні дитини мистецтву мовлення. Технічні нововведення стимулюють уяву, фантазію, кмітливість і кмітливість, розвивають різні види мислення, але вони не навчать дитину говорити. Зате добрими помічниками в мовному розвитку дитини неодмінно стануть наступні методики, про кожну з яких більш детально ми поговоримо нижче:

  • спеціальні вправи і артикуляційна гімнастика;
  • заняття за картками Домана;
  • читання віршів, словесні ігри;
  • творчі заняття: малювання, ліплення, аплікації;
  • розвиток дрібної моторики;
  • пальчикові та рольові ігри;
  • колективні заняття в спеціальних групах.

Заняття і програми в групах мовного розвитку

Колективні заняття в групах спрямовані на навчання дітей:

  • концентрації їх уваги;
  • вмінню будувати діалоги;
  • побудови зв’язного мовлення, вміння висловлювати свої думки доступно для оточуючих.

А робиться це все допомогою спеціальних ігор, методик і творчих занять, які дуже цікаві дітям. Взаємодіючи з однолітками, дітки швидше навчаються, у колективі вони охочіше і більш явно виражають свої емоції вербально.

Фахівці рекомендують звертатися в такі групи вже за досягнення дитиною дворічного віку, тобто з періоду, коли у більшості дітей починається стрибок в мовному розвитку.

Вправи для розвитку мовлення дитини

Під вправами для розвитку мовлення мається на увазі не тільки артикуляційна гімнастика, але і пальчикові заняття. Доведено, що мовленнєві навички безпосередньо залежать від розвитку дрібної моторики дитини, таким чином, посилено працюючи над останньою, ви неодмінно сприятимете розмовною здібностей свого малюка. Дивіться нескладні, але дієві вправи для розвитку мовлення дитини в представленому ролику.

Дуже цікавою освітньої методикою є навчання дитини за картками Домана. Такі вправи найбільш ефективні з дітьми до 2-х років. Полягають дані заняття в тому, що придбаваються (або виготовляються самостійно) картки з зображенням різноманітних істот і предметів, які малюкові легко сприйняти. Найбільш поширені картки з тваринами, овочами і фруктами, геометричними фігурами й кольорами, предметами домашнього побуту, знайомими дитині. Кожна картка має бути яскраво і крупно підписана. Дитині показується картка і чітко, досить голосно і точно вимовляється назва зображеного на ньому предмета. Кожну картку малюк повинен розглядати близько 10 секунд, після чого потрібно перейти до наступної картки.

За одне заняття не варто показувати дитині більше 10-15 карток, він їх просто не запам’ятає. Вже через кілька таких «сеансів» малюк буде готовий до іспиту: розкладіть перед дитиною знайомі йому картки і попросіть його показати, де тут, наприклад, помідор, собака або телефон (дивлячись, що ви вивчали). А ще через кілька занять дитина здивує вас тим, що сам буде вимовляти назви предметів, зображених на картках. Методика Домана – просто знахідка для багатьох матусь, які піклуються про ранньому мовленнєвому розвитку своїх малюків.

Творчі заняття для розвитку мовлення дитини

Творчість відіграє одну з головних ролей у розвитку мови маляти. Адже творчі заняття сприяють розвитку дрібної моторики у дитини, а вона, в свою чергу, стимулює формування та збагачення її мови. Отже, яким творчістю зайнятися зі своїм малюком, щоб поєднати приємне заняття з корисними для мови вправами? Радимо зайнятися:

  • ліпленням з пластиліну;
  • малювання пальчиковими фарбами (вони гіпоалергенні і нешкідливі для дитячих пальчиків);
  • створенням аплікацій, як з паперових великих деталей, так і з більш дрібних (підійде бісер, різні крупи);
  • виготовленням різного роду виробів (наприклад, з кришечок від пляшок);
  • збиранням візерунків з мозаїки;
  • малюванням, але не тільки олівцями або фарбами, але і, наприклад, піском або сіллю, а також ватяними паличками, шляхом їх змочування у фарбах різних кольорів;

Придумуйте різні творчі заняття для свого малюка, не ставте його в конкретні рамки і, звичайно ж, не лайте, якщо він весь забрудниться або що-небудь розсипає. За допомогою творчості дитина буде вчитися проявляти свої емоції: спочатку буде робити це так, як вміє, але після регулярної арт-терапії в його лексиконі обов’язково з’являться нові слова і фрази.

Ігри для мовленнєвого розвитку

Для найменших діток, а також малюків другого і третього року життя для розвитку мовленнєвих навичок ідеальними будуть пальчикові ігри, що стимулюють розвиток дрібної моторики. Вичерпну інформацію про цих заняттях можна отримати з статті: Розвиток дрібної моторики у дитини: ігри, вправи і гімнастика для дрібної моторики.

Ну а тепер познайомимо вас з іграми іншого плану, які підійдуть як для дошкільнят, так і для зовсім маленьких дітей, які тільки вчаться вимовляти свої перші слова. Головне – підібрати відповідний рівень складності для вашої дитини, виходячи з його віку і навичок.


Як навчити дитину говорити: поради батькам

Які б у дитини не були іграшки, які б комп’ютерні ігри він не грав і які мультфільми не дивився, то, коли він заговорить, і як буде розмовляти цілком і повністю залежить від спілкування з ним його батьків. Саме члени сім’ї малюка служить для нього прикладом: дивлячись на них, спілкуючись із ними, дитина формує свою промову. Тому, дорогі батьки, якщо хочете скоріше почути від свого малюка осмислену зв’язне мовлення, постарайтеся:

  • розмовляти з малюком частіше;
  • задавати дитині питання, м’яко намагаючись добитися від нього відповіді;
  • не користуватися довгими закрученими фразами, сенс яких малюк буде втрачати;
  • хвалити малюка за кожне його досягнення;
  • обов’язково читати дитині книжки, як казки, прозу, так і вірші (діти 2-3-річного віку краще запам’ятовують саме вірші і пісні);
  • пояснювати йому що, як і чому ви робите: не відмахуйтеся від малюка, просто сказавши «Так треба»; пояснюйте йому докладно, навіщо ви йдете в магазин, поліклініку, в дитячий сад і т. д., що ви будете там робити і для чого;
  • не обговорювати при дитині свої сімейні проблеми і не конфліктувати з іншими членами сім’ї: дитина може замкнутися, що загальмує його мовленнєвий розвиток;
  • не відмахуватися від дитини, коли він щось хоче вам повідомити, приділяти йому належну увагу: те, що хоче повідомити дитина, має стати для вас архіважливо.

Грайте з дитиною «в театр», а акторами нехай виступають його іграшки (або придбайте спеціальний пальчиковий театр»;

Вже після року починайте грати в рольові ігри, нехай дитина уявляє себе в ролі лікаря, кухаря, перукаря, продавця.

І пам’ятайте, що ваш малюк буде говорити так, як це роблять в його родині, і його мова красивою і зрозумілою або невиразною і убогою, багато в чому залежить від вас.

Відео-рекомендації щодо розвитку мовлення у дітей