Мовленнєвий розвиток дітей за віком: сучасні засоби, методики, програми та ігри для мовленнєвого розвитку дітей молодшого віку та дошкільнят, поради батькам, як навчити дитину говорити

Перші слова малюка – саме емоційне, радісна та довгоочікувана явище для всіх батьків. Але для багатьох вкрай актуальне питання: «чи Нормально протікає мовленнєвий розвиток моєї дитини, чи немає у нього затримки мови?» Адже часто наші дітки «балакають» не так багато і активно, як їх однолітки і товариші по пісочниці. Розвиток дитини, в тому числі і мовне – процес індивідуальний, порівнювати досягнення дітей часто безглуздо, але є певні норми, які повинен знати будь-який батько. До того ж саме батьки можуть стати помічниками дитини у питанні формування і розвитку його промови.

Мовленнєвий розвиток дітей за віком

Мова дитини формується з самого його народження: його спілкування з оточуючими починається зі звуків, емоцій, але поступово малюк поповнює свій пасивний словник, вчиться розуміти значення слів, вимовляти їх і змінювати інтонацію. Спочатку його мова — це просте повторення за дорослими, а дорослі малюки вже наділяють свої слова значеннєвим навантаженням. І дуже важливо знати усереднені показники, відносні норми мовленнєвого розвитку, які застосовні до дітей в різному віці їх. При цьому «відхилення» від таких норм на пару місяців (як випередження, так і відставання) також вважається нормою, тому, якщо у півтора року малюк говорить кілька слів менше свого ровесника, не варто зневірятися.

Отже, дитина першого року життя:

  • у 2-3 місяці вимовляє окремі звуки, гулить, з’являються перші «співаючі» звуки (спонтанно), які спрямовані на спілкування з мамою;
  • в 4 місяці звуки, що видаються дитиною, можуть перетікати один в інший;
  • у 5 місяців може проявитися перший лепет, голосні звуки можуть змінюватися приголосними, а іноді вони можуть поєднуватися (з’являються перші склади);
  • у півроку йде вдосконалення лепету, дитина може повторять однакові склади (ба-ба, да-да);
  • у 7-8 місяців дитина вже розуміє смисл слів дорослого, може за допомогою лепету «завести діалог», вчиться вибудовувати спілкування і імітувати звуки, вимовлені дорослими, у режимі «ехо»;
  • 9 місяців – час більш складного лепету, можливо вимову перших слів, що складаються з однакових складів (ма-ма, па-па, ба-ба);
  • в 10-11 місяців малюк наслідує мови дорослого, вимовляє нові склади, може повторювати полегшені слова («на», «так», «ав»);
  • в однорічному віці в мовному арсеналі дитини може бути до 10-12 різних простих слів, значення яких він розуміє; малюк швидко накопичує словниковий запас, намагається наслідувати дорослим, почувши нові слова.

На другому році життя дитина намагається вимовляти більш складні слова, але часто полегшує їх, вимовляючи тільки перший склад (дерево – «де», машина – «ма»), при цьому одним і тим же словом (стилем) він може позначати відразу кілька слів або навіть ціле речення.

В 1,5 року дитина асоціює слова з зображеннями, і, дивлячись на картинку, може сказати, що зображено на ній (так само, промовляючи лише перший склад). До кінця другого року життя можуть бути присутні слова з двома або трьома різними складами (каша, ведмідь, собака). Як правило, мова дитини на даному етапі складається з іменників, але до двох років у його мові з’являються дієслова (пити, їсти, гуляти), а також прості прикметники (хороший, красивий). Всього в арсеналі дитини може бути до 150-200 слів.

На початку третього року життя дитина вже може вживати іменники у множині, а дієслова – в минулому часі. Починається розвиток активної мови, вона стає зв’язковою, словник дитини стрімко розширюється. З’являються перші фрази і пропозиції, які до 2,5 років стають більш складними. Дитина може допускати помилки в словах і фразах, повторювати або переривати слова, запинатися, але ці явища зникають до 4-х років. На третьому році життя малюки охоче запам’ятовують і повторюють перші прості вірші, а іноді вигадують свої власні слова, які піднімають настрій батькам. До 3-х років в мовний арсенал малюк може налічувати до 1000 різних слів, якими дитина користується в щоденному спілкуванні.